Jesteś tutaj
Start > Kraje > Czechy > Góry Stołowe i Hradecký Kraj

Góry Stołowe i Hradecký Kraj

W tym roku nasz wybór miejsca na sylwestra padł na Ziemie Kłodzką i czeski Hradecký Kraj. Jako bazę wypadową wybraliśmy Kudowę Zdrój leżącą przy samej granicy. Dom w którym zamieszkaliśmy według GPS stał około 300 m od granicy Czeskiej. Mamy ostatnie dni 2007 roku, i to właśnie kilka dni temu Polska jako pełnoprawny członek wstąpiła do grona państw z Układu Schengen. W związku z tym nie czekaliśmy na nic tylko nasze pierwsze kroki skierowaliśmy polną drogą w kierunku zachodnim czyli do Czech. Jedynym namacalnym elementem mówiącym o tym, że była tu jeszcze niedawno granica był głęboko zaorany pas ziemi w poprzek pola i w oddali słupek graniczny.

Szczeliniec Wielki ,   Wambierzyce,   Dvůr Králové nad Labem ,   Nové Město nad Metují

Magnesem, który przyciąga turystów w tą okolice są na pewno Góry Stołowe. Jak sama nazwa mówi są to „płaskie jak stół” góry. Przypominające raczej wielki płaski kamień, niż znane nam popularne ostre góry. Oczywiście one są płaskie w skali makro bo z bliska są strome, popękane i wcale nie tak łagodne jak by się wydawały z daleka. Góry te ze względu na swoje warunki mikroklimatyczne otacza szereg miejscowości uzdrowiskowych jak Kudowa Zdrój, Duszniki Zdrój, Polanica Zdrój. Sam park przecina malownicza i kręta droga zwana „Drogą Stu Zakrętów”
Najwyższym szczytem a w zasadzie masywem w tym rejonie jest Szczeliniec Wielki (najwyższy jego punkt to 919 m n.p.m.). Najłatwiej było by go opisać osobą, które nigdy tu nie były, tak: Na dużym porośniętym lasem wzniesieniu, wyłania się wielki „głaz” z pionowymi ścianami. „Głaz” ten jest mocno popękany, a jego szczeliny tworzą wspaniały labirynt, którym można wędrować w górę i w dół. Na szczycie znajduje się schronisko i piękny taras widokowy nad pionowymi ścianami. Aby tam się dostać trzeba najpierw wspiąć się po ponad sześciuset kamiennych schodach. Niestety zimą (tak jak my byliśmy) spływająca po nich woda tworzy ze schodów wielką zjeżdżalnię, którą bardzo trudno pokonać. Na stosunkowo płaskim szczycie wchodzimy do wielkiego naturalnego labiryntu. Wysokie popękane ściany oraz wymyślne kształty skał zachwycą każdego. Powstały one dzięki pracy wiatru, deszczu i lodu. W najciekawszych wąwozach, skałkach i korytarzach wykonane są pomosty widokowe. Szczeliniec Wielki, Błędne Skałki jak i cały pobliski teren należy do Parku Narodowego Gór Stołowych.

Wambierzyce, to niewielka miejscowość do postanowiliśmy pojechać, szczególnie, że tego dnia pogoda była delikatnie mówiąc nie najlepsza. Główną atrakcją tego miejsca jest Bazylika pod wezwaniem Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny. Najbardziej efektowną częścią bazyliki są szerokie i wysokie monumentalne schody. Ma się wrażenie, że wchodzimy na jakąś górę. Sama bazylika pochodząca z XVII w środku niczym szczególnym się nie wyróżnia. Dość ciemna posępna i robiąca wrażenie zapomnianej. Nie wspomnę o tym, że zimą było tam strasznie zimno. Wambierzyce są podobno zwane „Śląską Jerozolimą” ale to chyba określenie na wyrost. Niemniej jak ktoś ma dużo czasu a pogoda nie najlepsza, zawsze warto zobaczyć.

Dvůr Králové nad Labem (Dwór Królowej nad Łabą) to małe miasteczko leżące w Hradeckým Kraju około 40 km od granicy polskiej.Jego największą atrakcją jest ZOO z otwartym safari. Zoo to podobno ma największą kolekcję zwierząt afrykańskich w europie. Niestety my byliśmy zimą i większość atrakcji prezentowała się miernie. Dużym atutem była możliwość wejścia do Zoo z psem. Tak się złożyło, że byliśmy z naszym czworonogiem i gdyby nie to mieli byśmy duży problem.

Nové Město nad Metují (Nowe Miasto nad Metują). Główna część miasta wraz z zamkiem położona jest na zatoce rzeki Metuja i na niewielkim wzniesieniu. Zamek znajduje się przy samym runku. Uwaga zwiedzanie zamku zimą jest tylko do godz. 16:00