Jesteś tutaj
Start > blog > Kazbek – czas przygotowań

Kazbek – czas przygotowań

Koniec zimy i powiew wiosennego powietrza od razu przypomniał nam, że nadszedł już czas na przygotowania do kolejnych wypraw.
Kochamy góry, więc w tym roku za cel obraliśmy jeden z najwyższych szczytów Kaukazu – Kazbek 5033 m n.p.m.

Dzisiaj po powrocie do domu jaka była nasza radość gdy w skrzynce pocztowej znaleźliśmy przesyłkę.
Przyjechały ! – tak ucieszyliśmy się gdy zobaczyliśmy zawartość przesyłki, którą zaledwie kilka dni temu zamawialiśmy na arttravel.pl*. Przewodniki i mapy o Gruzji, a przy okazji książki o Kaukazie i Kazbeku, dzięki którym będziemy mogli lepiej przygotować się do naszej podróży i wspinaczki. Zresztą zawsze zaczynamy nasze przygotowania od zdobycia jak największej liczby informacji.

Kazbek to już nie byle jaka górka. Zdajemy sobie sprawę z jej trudności. Dlatego nasze przygotowania zaczynamy już teraz kilka miesięcy przed wyjazdem. Oczywiście nie znaczy to, że zimę spędziliśmy w fotelu przed telewizorem.

Jak podczas każdego wyjazdu na początek planujemy nasze główne cele i zadania. A my lubimy mieć wszytko zaplanowane. Tym razem wyznaczyliśmy sobie  cztery główne zadania: kupno biletów, ustalenie trasy, wybranie przewodnika i organizacja sprzętu, kondycja.

Oczywiście tematów związanych z wyprawą jest wiele więcej, ale powyższe uznaliśmy na tym etapie za najważniejsze, takie którymi musimy się zając już teraz. Nie zamierzamy też, tworzyć tu jakiegoś poradnika jak się przygotować do wyprawy, bo taki zajął by całą książkę, a nie jeden wpis.

Kupno biletów, bardzo często jest pierwszą dużą barierą do samodzielnego podróżowania dla wielu osób. Na szczęście w dzisiejszych czasach ta procedura bardzo się zmieniła na plus. Jednak aby znaleźć dobre, a co za tym idzie tanie loty trzeba nabrać trochę doświadczenia i nie do końca ufać tzw. wyszukiwarkom. Takie doświadczenie pomagają zdobyć liczne poradniki, które zresztą możecie też dostać w księgarni internetowej arttravel.pl, o której wspomnieliśmy wcześnie, a przede wszystkim własne żmudne poszukiwania. Nam udało się kupić bilety u jednego z trzech przewoźników, którzy latają na trasach do Gruzji. Wybraliśmy Tbilisi więc odpadł Wizzair i zostały UIA oraz Lot.

Z ustaleniem odpowiedniej trasy było już trudniej. Mimo że mamy pewne doświadczenie w „turystyce górskiej” to nie znamy szlaków kaukaskich. Na forach internetowych niestety trafialiśmy często na sprzeczne informacje. Kaukaz nie jest też tak oznakowany szaklami jak Tatry czy Alpy. To rejon dopiero odkrywany przez turystów. Na szczęście z pomocą przyszli nam znajomi, którzy chodzili już w tamtych okolicach. Pomocna okazała się też mapa Kaukazu, jaką udało nam się właśnie dostać. Są tam zaznaczone szlaki i wszelkie podstawowe informacje jakie potrzebujemy na tym etapie przygotowań. Pewne spojrzenie na góry Kaukazu dała nam podróży rowerowa sprzed kilku lat, którą odbyliśmy w tamtej okolicy (tu znajdziecie opis >>>)

Na tą chwilę planujemy kilkudniowe wejście na Kazbek 5033 m n.p.m. i dalej wzdłuż szczytów Kaukazu dojść do Omalo w Tuszetii. Cała trasa ma iść wzdłuż granicy Gruzji z Rosją, a konkretnie z Czeczenią.

Z wyznaczeniem trasy wiąże się nasz kolejny punkt przygotowań czyli zdobycie przewodnika. Zastanawialiśmy się nawet czy jest sens takiego brać. Jednak po rozmowach z osobami, które były tam przed nami postanowiliśmy nie ryzykować i skorzystać z usług profesjonalistów. Wiemy, że wielu z Was powie, że Kazbek to nie K2, ale jednak dla nas liczy się bezpieczeństwo i nie namierzany bezsensownie narażać własne zdrowie. Dodatkowo taki przewodnik to wspaniałe źródło wiedzy o górach i Kaukazie.
Udał nam się zdobyć namiary na trzy firmy organizujące takie wyprawy w rejonie Kazbeku. Zdecydowaliśmy się na ofertę climbinggeorgia.com gdyż to właśnie ją polecało najwięcej ekip, z którymi rozmawialiśmy.
Sprzęt wspinaczkowy, a szczególnie lodowcowy, to dla nas nowość. Liny, czekany, raki … trochę nas niepokoją, ale nasz przewodnik obiecuje, że z tym wszystkim jak i z aklimatyzacją związaną z duża wysokością zdążymy się zapoznać podczas przygotowań na początku wyprawy.

Tak naprawdę chyba najważniejszą rzeczą jaką musimy zdobyć, a w zasadzie ją wypracować to jest kondycja. Nikt nas na szczyt nie wniesie i nie wciągnie. Zresztą nawet jak by się dało, nie to jest naszym celem. Staramy się dbać o kondycję cały rok. Nie jeden wyjazd uświadomił nam, że nie da się kondycji wyrobić w miesiąc i dlatego przygotowania trzeb zacząć wiele miesięcy wcześniej. Tak i tym razem mamy już plan naszych treningów i jesteśmy w trakcie jego realizacji. Nie wchodząc w szczegóły musimy dużo i daleko chodzić oraz przyzwyczajać się do obciążenia na plecach. Oczywiście nie obędzie się bez kilku wyjazdów w góry, które dadzą nam choć namiastkę tego co nas czeka tam na Kaukazie.

Mogli byśmy tu teraz rozpisywać się o szczegółach naszych przygotowań, ale dla większości z Was stało by się to nudne. Z biegiem czasu, podczas dalszych przygotowań, będziemy pisać o szczegółach i ciekawostkach związanych z wyprawą na Kazbek.

Jak zwykle jeśli chcecie dowiedzieć się coś więcej, piszcie. My również czekamy na wszelkie uwagi i propozycje dotyczące Kazbeku i nie tylko.

——-
*P.S.
Dla zainteresowanych mapy, przewodniki z konkretnego rejonu świata są dostępne w księgarniach Art Travel: Kraków (Dietla 75), Łódź (Gdańska 145), Poznań (Ratajczaka 18), Warszawa (al.Jana Pawła II 41A/9a) oraz na www.artravel.pl.